Op basisschool de Alm in Tilburg is maandag de eerste leskist over armoede overhandigd. Die kist met boeken en dvd’s moet het thema bespreekbaar maken in groep 7 en 8. In elke Tilburgse klas groeien gemiddeld twee tot drie kinderen op in armoede. Wethouder Armoedebestrijding Esmah Lahlah overhandigde de kist en hoopt zo het thema uit de taboesfeer te halen.
De Alm heeft de Brabantse primeur met de leskist. In de romans die in de kist zitten, is armoede het hoofdthema. Door die verhalen in de klas te bespreken wil initiatiefnemer Rochelle Heerema van Postive Minds armoede zelf ook bespreekbaar maken. “Juist met het plezier van het lezen van boeken, gebeurt dat op een laagdrempelige manier.”
Leraren krijgen een kant-en-klaar lespakket aangeleverd hoe ze de boeken en het thema armoede in de klas kunnen bespreken. De leskist wordt uitgeleend via de Bibliotheek Midden-Brabant en is beschikbaar voor elke Tilburgse basisschool.
“Het thema armoede hoort bij het wereldwijs maken van de leerlingen.”
Toen schooldirectrice Karlijn Dankers over de leskist hoorde, wilde ze meteen meedoen. “Ik vind lezen heel belangrijk en dat je daarmee ook zicht krijgt op armoede, is heel waardevol. We proberen onze leerlingen wereldwijs te maken en daar hoort dit thema ook gewoon bij.”
Volgens Dankers kan je armoede een beetje zien als ‘een stille ramp’. “Je ziet en weet als leerkracht dat het er is, maar maak het maar eens bespreekbaar op zo’n manier dat je niemand voor het hoofd stoot. Deze leskist, maakt armoede bespreekbaar.”
“Ik hoop dat we hiermee ook goede ideeën ophalen voor armoedebestrijding.”
De Tilburgse wethouder Esmah Lahlah was ook meteen enthousiast toen ze voor het eerst over de leskist hoorde. “Naast het bespreekbaar maken van armoede, hoop ik ook dat we als gemeente ook goede ideeën ophalen om onze armoedebestrijding te verbeteren.”
Lahlah wil daarom ook na het afronden van het project op basisschool De Alm terugkomen om van groep 7 en 8 te horen wat ze geleerd hebben en hoe de gemeente Tilburg kan helpen. “Want de behoeftes van de kinderen zijn ook belangrijk.”
“Heel bijzonder dat een leerling over zijn gezinssituatie durft te vertellen.”
Als de wethouder de leskist overhandigt doet een leerling spontaan zijn verhaal in de klas over dat zijn familie een moeilijke periode heeft gekend, maar dat het nu beter gaat. “Heel bijzonder dat hij dat durft, maar dat is ook de veiligheid van de klas en goed voorbeeld doet volgen”, zegt Lahlah.
In een ideale wereld zouden kinderen niet met armoede te maken moeten krijgen. De realiteit is anders legt de wethouder uit. “We moeten niet onderschatten hoeveel kinderen mee krijgen van geldzorgen thuis, maar je wilt voorkomen dat ze hun ouders gaan ontlasten en zichzelf beperken.”
“Het is prachtig als er hulp geboden én geaccepteerd wordt.”
Volgens de schooldirectrice van De Alm is de leskist zinvol voor iedere leerling. “Want het goed hebben is niet vanzelfsprekend en je kan iemand ook helpen door hem gewoon bij jou te laten eten of spelen. Als de leskist ervoor zorgt dat er hulp geboden en geaccepteerd wordt, is dat prachtig.”
Wethouder Lahlah hoopt dat kinderen die thuis geldzorgen hebben, ook daar het taboe eraf krijgen omdat het laagdrempelig in de klas wordt besproken. “De verantwoordelijkheid moet niet bij de kinderen komen te liggen, maar ze kunnen thuis wel iets in gang zetten dankzij dit project.”