Op het Rijswijks lyceum kwam vrijdagochtend een kist vol boeken aan. Niet zomaar een kist, maar de leskist ‘Kansrijk – doorbreek de cirkel van armoede’. Deze werd door wethouder Larissa Bentvelzen officieel overhandigd aan de docenten. Deze klassen gaan als eerste in Rijswijk starten met het project.
In de leskist zit lesmateriaal en zo’n dertig boeken over het onderwerp armoede. Het doel van het project is om armoede op een toegankelijke en laagdrempelige manier bespreekbaar te naken bij kinderen. Larissa Bentvelzen las uit een van de boeken voor en ging daarna in gesprek met de kinderen.
Armoede bespreekbaar maken
Wethouder Bentvelzen is blij met het initiatief: “Armoede is een complex vraagstuk en heeft vaak vele oorzaken. Het beïnvloedt helaas de ontwikkeling van kinderen omdat ze thuis bijvoorbeeld geen rustige plek hebben om huiswerk te maken. Voor leerkrachten is het belangrijk om hier bewust van te zijn. Boeken en verhalen helpen om over armoede te praten. En door erover te praten wordt het onderwerp uit de taboesfeer gehaald en ontstaat al op jonge leeftijd meer begrip voor mensen en kinderen die in armoede leven”, aldus Bentvelzen.
Positive Minds
In elke klas in Nederland zitten gemiddeld twee à drie kinderen die in armoede opgroeien. Stichting Positive Minds vindt het belangrijk om het ‘lastige’ onderwerp armoede op een laagdrempelige manier bespreekbaar te maken, en ontwikkelde de leskist. Initiatiefnemer Rochelle Heerema: “Kinderen kunnen er zelf niks aan doen dat ze opgroeien in armoede. Wel kunnen zij alle hulp goed gebruiken!” De leskist is speciaal ontwikkeld voor kinderen voor de middelbare scholen. Een leskist in de klas helpt om het onderwerp armoede voor het voetlicht te brengen. Heerema: “Stap met de kinderen in de mooie verhalen en laat ze worden wie ze willen zijn.”
Inleven in de personages
De leskist is gevuld met verschillende boeken en opdrachten voor in totaal acht lessen. Elke leerling kan in de kist iets van haar of zijn gading vinden. Het project laat leerlingen ervaren wat het betekent om arm te zijn. De leerlingen gaan op onderzoek uit en ze leven zich in, in de personages uit de boeken. Die gaan over kinderen die opgroeien in moeilijke omstandigheden. De personages komen door geldgebrek al vroeg in hun leven voor uitdagingen te staan. Het project draagt bij aan nieuwe kennis, empathie en ook aan leesvaardigheid, door betekenisvol lezen. Zo komen drie verschillende leergebieden samen: burgerschap, mens & maatschappij, leesmotivatie & literaire competentie.
Wethouder Johanna Besteman vult aan: ‘“De ontwikkeling van kinderen op jonge leeftijd is van grote invloed op hun
verdere leven. Goed meekomen in het onderwijs zorgt ervoor dat kinderen ook mee kunnen doen in de samenleving. Je kunt het lezen van boeken wat dat betreft wel van levensbelang noemen. Want middels boeken lezen ontwikkelen leerlingen aan de hand van verhalen ook veel over zichzelf en stimuleert het om met elkaar over allerlei onderwerpen te praten. Zo ook over het onderwerp armoede dat niet zo maar een thema is wat actief wordt besproken. Daarom vind ik het erg goed dat leerlingen aan de hand van de leskist leren om gevoelige onderwerpen uit de
taboesfeer te halen. Zodoende ontstaat er naast kennis ook meer begrip en respect voor elkaar”.
Gratis voor scholen
Aan de hand van verschillende jeugdboeken neemt de docent de klas mee langs verschillende vormen van armoede. In het project staat het boek Adres onbekend van Susin Nielsen centraal. Naast het lezen van boeken en het werken aan opdrachten, gaan kinderen een bezoek brengen aan de voedselbank, een tweedehandswinkel of een weggeefwinkel.
Dankzij de inzet en kennis van de bibliotheek aan de Vliet en de financiële bijdragen van de gemeente Rijswijk, de Rotary club Rijswijk, Fonds1818 en de Diaconie van de Protestante gemeente Rijswijk, heeft stichting Positive Minds de mogelijkheid gekregen om dit project te starten op de middelbare scholen in Rijswijk. Ook voor de basisscholen is een leskist beschikbaar die gratis kan worden geleend bij de bibliotheek aan de Vliet.
Op de achtergrond v.l.n.r. Eline Pullen Bibliotheek Aan de Vliet, initiatiefnemer Rochelle Heerema, Dominique Rosdorff teamleider onderbouw HAVO/VWO Rijswijks Lyceum en Ger Bulder namens Rotary Rijswijk.