Onlangs hebben wij deelgenomen aan een inspirerende Social Hackathon, georganiseerd door de Rotterdam School of Management, Erasmus University. Tijdens dit jaarlijkse evenement werken studenten van internationale universiteiten samen om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Dit jaar werden wij gekoppeld aan een team van psychologie-studenten om vanuit een nieuw perspectief te kijken naar hoe we kinderen kunnen motiveren om te lezen.
Het resultaat? Een innovatief concept genaamd “Reis van het boek”. Met dit idee lezen leerlingen niet alleen een boek, maar gaan ze ook actief aan de slag met digitale tools, mindmaps en sociale media. Zo wordt lezen niet alleen leuker, maar leren kinderen tegelijkertijd kritisch na te denken over belangrijke thema’s zoals armoede en kinderrechten.
De hackathon heeft ons geholpen om nieuwe ideeën en inzichten op te doen waarmee we lezen op een inspirerende en betekenisvolle manier kunnen stimuleren. Dankzij de samenwerking met de internationale studenten hebben we ons perspectief verbreed en waardevolle oplossingen ontwikkeld.
Onze speciale dank gaat uit naar de Universiteit van Rotterdam en alle betrokkenen die deze bijzondere ervaring mogelijk hebben gemaakt. Samen blijven we bouwen aan een wereld waarin lezen leuk, leerzaam en toegankelijk is voor iedereen!